Vi pratade ju om när de olika räknesätten ska användas och lite tips om hur ni ska komma fram till när de ska användas. Här kommer en sammanfattning.
Addition
När ni använder addition, tänk på att ni måste jobba med samma enhet! T ex antal, kronor, meter osv.
Addition används när ni ska räkna ihop något, t ex pengar eller mil, antal äpplen osv.
Alltså, addition används är något ska summeras, läggas ihop. Därför heter svaret till en addtion för just summa.
Subtraktion
När ni använder subtraktion, tänk på att ni måste jobba med samma enhet! T ex antal, kronor, meter osv
Subtraktion används när ni ska beräkna en skillnad. T ex skillnad i längd, eller skillnad i mängd pengar eller annan mängd.
Oavsett om skillnaden är positiv eller negativ, kortare eller längre, mer eller mindre så används subtraktion.
Division
Vid division behövs två enheter, t ex pengar per person. kr/person.
Kilometer per timme. Km/h.
Tänk på att när ni ska använda division att se vad de frågar om. Hur ska du svara.
Frågar de om hur många hål varje arbetare borrade så ska ju svaret vara hål per arbetare. Alltså hål/arbetare. Som ni ser så är det två enheter i svaret, då ska division användas.
Multiplikation
Den lates addition!
Klassen samlar ihop 10 kr per elev för att köpa godis, det är 24 elever i klassen. Hur mycket pengar blir det?
Man kan addera 10 24 gånger, men det blir jobbigt att räkna ut. Därför finns multiplikation.
10 gånger 24, vilket blir 240kr.
I frågar får ni enheterna kr/elev och antal elever.
Hoppas det varit till hjälp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar