För att ni ska få bra material att jobba med till ert arbete kommer vi se en film onsdagen den 20e april.
Jag länkar den här redan nu så ni kan se den innan så ni kan förbereda er innan lektionen.
http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=23&article=U100737-01
Jag skriver även ner frågorna som ska besvaras i arbetet nedan.
1. Beskriv hur magneter upptäcktes och av vem/vilka.
2. När började magneter användas praktiskt? På vilket sätt?
3. Hur hänger magnetism och elektricitet ihop?
4. Hur hänger magnetism och ljud ihop?
5. Ge några förslag på hur magneter används inom forskningen eller medicinen.
6. Hur har magneter använts förr och hur används de idag? Hur har användandet påverkat människor, samhälle och miljö?
7. Beskriv minst 3 saker som innehåller elektromagneter och hur de fungerar. Kortfattat.
8. Norrsken - hur uppstår det? Vad hade följderna varit om jorden inte haft ett magnetfält?
Glöm inte att vissa svar kan ni få hjälp med här på bloggen.
Mitt förslag till hur ni ska fördela tiden skriver jag här under;
V. 17 mind-map, stödlista, planera
V. 18 Leta information
V. 19 Skriv svar till 1-4
V.20 Skriv svar till 5-8
V.21 Kontrolläs, leta fel och kolla så ni fått med allt.
V.23 Inlämning.
Tänk på att kolla er matris och utvärdera er själva efterhand.
Work hard, play hard.
Med tanke på att onsdagen gick till att förbereda Anne Franks dagbok så ser vi filmen fredagen den 24e istället.
SvaraRadera